2018. aasta maikuus õnnestus mul külastada Erasmus+ projekti raames meie kooli sõpruskooli Rudbeckianska gümnaasiumit. Järgnevalt räägin lähemalt enda juhtumistest Rootsis.
Kui Örebrost Almby külast pärit Västerasi piiskop Johannes Rudbeckius 1623. aastal tänaseni vanima tegutseva Rootsi kooli asutas, ei osanud ta unes ka näha, et 395 aastat hiljem kui Västerasi piiskopi ja Rudbeckianska gümnaasiumi direktori ametit peavad jällegi samast külast pärit mehed, satub sinna kooli üks töövari Läänemere teiselt kaldalt. See viimane rollimäng langes saatuse tahtel minu õlule.
Kui Örebrost Almby külast pärit Västerasi piiskop Johannes Rudbeckius 1623. aastal tänaseni vanima tegutseva Rootsi kooli asutas, ei osanud ta unes ka näha, et 395 aastat hiljem kui Västerasi piiskopi ja Rudbeckianska gümnaasiumi direktori ametit peavad jällegi samast külast pärit mehed, satub sinna kooli üks töövari Läänemere teiselt kaldalt. See viimane rollimäng langes saatuse tahtel minu õlule.
Missioon nägi ette nädalast külaskäiku Rudbeckianska
Gümnaasiumisse, tutvumist sealse õppekorraldusega, eriti, mis puudutab loodussuunda
ja füüsikaõpet.
Vastavalt projektile suundusin Rootsi 20. mail ja naasesin
kodutanumale 26. sama kuu päeval.
Sõit sujus meeldivalt: ühetunnisele lennureisile, mis
iseenesest ei möödu kunagi just kõige ebamugavamates tingimustes, järgnes tund
ja 20 minutit väldanud otseliin bussiga, mis oli veel 10 korda mugavam kui
lennuk.
Põgusal kodusel eelluurel olin kindlaks teinud, et Västeras
asub sama lahe kaldal, kus Stockholm. Eelarvamuse kohaselt kujutasin ette, et
tegemist saab olema Stockholmi eeslinnaga, kuhu jõudmiseks tuleb läbida umbes
kümmekond samasugust, nii, et asula on asulas kinni ja üht linnakest lahutab
teisest vaid uue nimega silt maantee servas. Oma rõõmuks pidin pettuma ja suur
osa teest möödus metsade ja põldude vahel.
Pühapäev 20. mai
Saabusin Västerasi. Eelluure päev. Otsisin üles hotelli ja
kooli ning tutvusin kesklinnaga. Bussijaamast hotelli kulus esimesel korral
otsisklevalt kõmpides umbes 20 minutit. Hiljem, teadjamana sai hakkama juba
poole lühema ajaga. Kooli ja hotelli lahutas 13 minutit reibast kõndi.
Kooli hoonete kompleks asub kohe toomkiriku kõrval. Kui
linnas koordinatsioon ära kaob või tekib väike eksimisoht, tuleb võtta alati
suund kõige kõrgema kirikutorni poole ja saab oma asukoha jälle paika.
Esmaspäev 21. mai
7.50 jõudsin kooli. Tervitavast valvelauatädist ega vastuvõtvast
valvurionust ei olnud ei kippu ega kõppu. Esmasisenemine toimus valesse majja –
hoonesse, kus, nagu hiljem selgus, oli korraldatud autistlike õpilaste õppetöö.
Ent ühe juhusliku õpilasega vesteldes õnnestus mul välja raalida, milline on
minu jaoks see õige. Sealgi toimus alles hommikuroidunud elu käivitumine: avaras
fuajees mõned üksikud varase ärkamisega õpilased, kelle arv ilmutas tasapisi
tõusutendentsi ning üksikud eakamad treppidel tõtlevad indiviidid, keda võis
eelduste kohaselt õpetajateks klassifitseerida. Peagi leidsin ühe avatud ukse
ja ruumist, kuhu see viis ühe asise moega proua, kes hilisemas sündmuste käigus
osutus kooli üheks õppejuhiks. Mind juhatati lahkesti minu tulevase mentori
loodussuuna õppejuhi Mikael Blomi kabineti ukse juurde.
Ootasin ja tutvusin majaga. Umbes poole tunnipärast kohtasin
füüsikaõpetajat Irfanit (tuttav sügiseselt RVT olümpiaadilt Helsingis). Temaga
ajasime pool tunnikest juttu. Siis saabus Mikael Blom, kes visandas plaani minu
esimese päeva tegemistest. Esmalt kehastusin Irfani töövarjuks.
Irfan, nii nagu kõik füüsikaõpetajad oli ka
matemaatikaõpetaja. Tema kaks tundi olidki matemaatikad. Esimeses tunnis õpiti
siinusfunktsiooni. Teise tunnis saadeti üks teine klass pärast lühikesi
selgitusi laiali, sest eelmise nädala eksamitööd ei olnud veel parandatud ja
tagasisidestamiseks planeeritud tundi ei saanud veel pidada.
Eelnevalt selgitati ka minule, et kuna käimas on aastalõpp,
pole õppetöö enam päris tavapärane. Osad kursused on lõppenud, eksamid tehtud
ja kõiki tunde enam ei toimu. Irfan tutvustas mulle kooli sööklat ja hankis mulle
kuskilt söömiseks vajalikud lõunasöögitalongid.
Peale lõunat sain Mikaelilt põhjaliku ülevaate haridus- ja
õppekavade süsteemist ja natuke kooliajaloost. Kuid ta töötab koolis 2,5a ja
Irfan pole ka teab mis ajaloofänn nii et seal on veel palju avastamisruumi.
RG on vanim Rootsi riigis tegutsev kool aastast 1623, kuid
kaks kooli on veel vanemad. Konksuga olukord. Need Lõuna Rootsis tegutsevad
õppeasutused jäid rajamishetkel tolleaegse Taani territooriumile, seega pole need
vanimad Rootsis tegutsevad koolid ja see au kuulub täieõiguslikult
Rudbeckianskale.
Johannes Rudbeckius rajas paar aastat hiljem (1632) ka
esimese tütarlaste kooli, mis oli selle aja kohta eriti haruldane sündmus. Mis
sest edasi sai ja kas kaks kooli kuidagi ametlikult kokku kasvasid või mitte
jäi selgusetuks.
Mõistagi huvitas mind kõige rohkem füüsikaga seonduv.
RG tegutseb gümnaasiumi astme koolina, st seal õpivad 10.,
11. ja 12. klasside õpilased. Põhikooli osa ei ole.
Kui õpilane valib gümnaasiumisse tulles loodusharu, on tal
võimalik õppida 3 kursust füüsikat. Humanitaarharudel gümnaasiumis füüsikat ei
ole.
Esimene kursus algab 10.kl kevadel, jätkub 11. klassis ja
kestab 130 tundi. Edasi valib õpilane süvendatud loodusharu või sotsiaalharu.
Sotsiaalharus füüsikat rohkem ei ole. See on mõeldud rohkem päästerõngaks
neile, kelle puhul selgub, et ikka kuidagi füüsika ei istu. Neile pakutakse
selle asemel mingit geograafialaadset toodet.
Loodusharus järgneb füüsika 2. kursus (84 tundi, kohustuslik). 12. klassis võib valida füüsika 3. kursuse (84 tundi). Seda ei saa valida sotsiaalharu õpilased ehk need, kellel 2. kursus võtmata. Füüsika 3 valivad vähesed õpilased (5-6).
Loodusharus järgneb füüsika 2. kursus (84 tundi, kohustuslik). 12. klassis võib valida füüsika 3. kursuse (84 tundi). Seda ei saa valida sotsiaalharu õpilased ehk need, kellel 2. kursus võtmata. Füüsika 3 valivad vähesed õpilased (5-6).
Koolitund kestab RG-s 60 minutit. Võib kooliti varieeruda.
Ka koolisiseselt! Õpetaja ütleb õppejuhile, kui pikki tunde ta tahaks.
Vastavalt sellele koostatakse tunniplaan.
Kursused annavad õpilastele punkte. Tavaliselt 100 punkti (mõni erand, nt F1 annab 150 p). Gümnaasiumi lõpetamiseks on vaja u 2500p, millest u 2100 koguneb kohustuslike ja 400 valikkursustega, sh 200 õpilase enda valik, 200 kooli valik, nn sundvalik.
Kursused annavad õpilastele punkte. Tavaliselt 100 punkti (mõni erand, nt F1 annab 150 p). Gümnaasiumi lõpetamiseks on vaja u 2500p, millest u 2100 koguneb kohustuslike ja 400 valikkursustega, sh 200 õpilase enda valik, 200 kooli valik, nn sundvalik.
Riik annab ette punktid: 2500p ja kursused nt Mat 1- 100p,
f1-150p jne. Aastas on vaja koguda 800-900 punkti (keskmine 833). Jaotumise
otsustab kool.
Kool otsustab, mitu tundi ta eraldab 100-punktisele matemaatika
1 või 150 punktisele füüsika 1 kursusele. Enamasti (keskmiselt) on 1 kursus 87
tundi (aga nt F1 130 tundi), kuid siin võib olla väikesi kõikumisi (+-10
tundi).
Minimaalne õppetundide arv gümnaasiumis on 2180 (tavaliselt
2400).
Kursuste paigutus on kooliti erinev. Nt füüsika 1 Rudbeckianska
gümnaasiumis algab 10.kl 2. poolaastal ja jätkub 11.klassis, 2. ja valijatele
3. kursus on 12. klassis. Keemia 1. ja 2. on 10. ja 11. klassis. Sügisel
toimuvale kuue kooli olümpiaadile on raske leida osalejaid: 10. klassis
füüsikas ei tea veel keegi õpilaste tausta, 12. kl. ei mäletata enam keemiat.
Sügisel oli 12.kl. keemiavõistlusel osalenud 1 üheteistkümnendik, kuna polnud
lihtsalt 12. klassist kedagi välja panna.
Samas bioloogia 1 ja 2 on 11. ja 12. klassis. Aga osades koolides võib olla keemiaga vastupidi.
Samas bioloogia 1 ja 2 on 11. ja 12. klassis. Aga osades koolides võib olla keemiaga vastupidi.
Valikkursustele registreerumine on erinev. Kui näiteks
füüsika 3 oli suhteliselt ebapopulaarne, siis matemaatika 5 valivad peaaegu kõik, kuna
tegemist on eksamiainega. On olemas veel üks matemaatika valikkursus: erimatemaatika.
Seda valivad jällegi vähesed. On rohkem meie mõistes olümpiaadideks
ettevalmistumine.
Kooli lõpus on 3 kohustuslikku eksamit: matemaatika, inglise
ja rootsi keel. Nagu meil. Mingit koolieksamit ei ole. Kui õpetaja tahab, siis võib
oma aines teha.
Kursuste numeratsioon algab gümnaasiumis enamasti ühest,
kuid Inglise keele numeratsioon tuleb millegi pärast kaasa kuskilt põhikooli
sügavustest. 10.kl. 5, 11.kl 6. Teised algavad 1-st.
Hindamisel kasutatakse kuue palli süsteemi: ABCDEF. Lõpetamiseks
tuleb saada hinded ja koguda vajalikud punktid. Kuld- ja hõbemedaleid ei jagata.
Iga aine parim lõpetaja saab stipendiumi. See on stiimul, mis motiveerib
andekaid õpilasi olümpiaadidel osalema.
Hinne ei kujune ainult kontrolltöödest ja hindelistest
vastustest. Õpetaja võib arvestada kogu õppeprotsessi, sh kaasatöötamist tunnis
ja suhet ainega.
Sotsiaal- ja humanitaarsuundadega kattuvateks kursusteks on rootsi
keel 1,2,3, inglise keel 5,6, ajalugu, matemaatika 1, 2, sotsiaalteadus, kehaline
kasvatus ja religioon.
Teisipäev 22. mai
Täna varjutasin RG WEGAS-programmi. WEGAS kujutab endast
autistlikele lastele suunatud programmi. Tegutsetakse omaette hoones. Õpilased
võivad õppida kõiki aineid WEGASes, aga võivad seda teha ka üksikute ainete
kaupa. Õppetöö on hästi paindlik, võib olla pikendatud neljale aastale. Igale
õpilasele lähenetakse väga individuaalselt. Kõigil on oma programm, mida nad
vastavalt hetkeseisundile järgivad. Klassis oli tavaliselt kuni kümmekond
õpilast, kes tegutsesid omaette. Õpetaja käis aeg-ajalt mõne juures vaikselt
rääkimas ja suunamas. Suhteliselt rahulik introvertne kontingent. Agressiivsete
ilmingutega õpilasi polnud. Pidi olema nii, et õpilane võib tegeleda selle
ainega, millega ta parajasti tahab. Tunnid olid küll aine nimelised ja õpetajad
käisid ka ainete järgi, aga nagu ma aru sain, ei olnud see ainumäärav.
Kaks tundi olin Nicklase bioloogiatundides. Mõlemas tekkis
ühe õpilasega kontakt, kellega ma peale enese tutvustust tunni alguses klassi
ees ja hiljem individuaalselt vähem või rohkem filosoofilistel teemadel
arutlesin. Järgnesid kaks Davidi füüsikatundi, kus piirdusin rohkem vaatleja
rolliga. Igas klassiruumis on veel seinaga eraldatud pisike klassike. Nagu
pihikamber. Üks kõrvaklappidega ja endasse süvenenud noormees eelistas näiteks
seal õppida. Ja selliseid pidi olema teisigi. Väikest klassi kasutatakse ka
siis, kui õpetaja teeb kellegagi individuaalset tööd, mis ülejäänuid häiriks.
Näiteks keeletundides. Huvitav oli näha üht füüsikavihikut, kus oli tohutus
koguses väga korralikult vormistatud ja lahendatud ülesandeid. Ja see pidigi
olema õpilane, kellele meeldib omaette lahendada, kuid kes suures klassis
õppida ei taha. David, kes varem töötas tavalise füüsikaõpetajana, pidi sel
kevadel kooli vahetama. Uus kool pidi veelgi laiaulatuslikumalt tegelema just
autistlike lastega.
Peale kooli käisime Mikaeli ja kooli direktor Magnusega
lõunatamas ühes linna restoranis, mida õpetajad pidid tihti kasutama. See oli
ka ainus kord, mil direktoriga kohtusin. Kiirele maailmale kohaselt ta just
ühelt sõidult tuli ja võike reisikohver kaasas suundus kohe järgmisele.
Kolmapäev 23. mai
Wegas-programmi õpilaste ja õpetajatega ekskursioon
Stockholmi armeemuuseumi. Juba eelmisel päeval olin saanud ühes tunnis
vestluspartneriks sõja- ja ajaloohuvilise noormehe. Ja selliseid paistis siin
olevat rohkemgi. Oli tajuda nende kitsast
sügavuti minevat huvi ühe konkreetse valdkonna vastu ja kõik muu seal kõrval
kippus jääma tahaplaanile.
Ekskursiooniks oli eraldi buss. Kaasas oli kuus õpetajat ja
umbes 20-30 õpilast. Kõik paistsid sõitu nautivat. Paarilt õpilaselt uurisin,
kuidas ekskursioon meeldis ja sain ainult positiivseid hinnanguid.
Minu jaoks oli põnevaimaks eksponaadiks Võru lähedalt
Nõukogude armee baasist pärit tuumaraketti ots, mille võimsus oli olnud 400
korda suurem, kui Hiroshimale heidetud tuumapommil. 2000-kilomeetrise
tegevusraadiusega keskmaarakett oli ka Rootsi jaoks oluline.
Pizzarestoran hoolitses kehakinnitamise eest ja siis sõideti
tagasi.
Neljapäev 24. mai
Esimest korda jõudsin päris füüsikatundi. Õpetajaks oli Lars
Olof. Olid praktikatunnid. Õpilased uurisid hõõrdejõudu ja määrasid
hõõrdetegurit. Praktikatunnid toimusid rühmatundidena. Klassis võib
maksimaalselt olla kuni 32 õpilast ja nagu ma aru sain, tavaliselt neid 30
ringis on ka. Klasside poolitamise tulemusel saadud rühmades oli kohal 10-12
õpilast. Õpetaja tegi lühikese sissejuhatuse, jagas välja juhenditega töölehed,
õpilased võtsid demonstratsioonlaualt vajalikud vahendid ja alustasid. Töötati
2-4 liikmelistes rühmades. Leidus nii aktiivsemaid kui passiivsemaid. Telefonis
surfamine ei olnud võõras tegevus. Lehti kokku ei korjatud. Mõni võttis kaasa,
mõni jättis klassi vedelema.
Üks füüsikahuviline noorhärra tõi mulle ühe olümpiaadi
ülesande ja küsis, kuidas seda lahendatakse. Neil oli eile olnud katsevõistlus
järgmise aasta RVT-olümpiaadile pääsemiseks ja seda ei olnud keegi osanud. Ühe
tunni pühendasin ülesandele. Mingi variandi pakkusin talle pärast välja. Poiss
oli füüsikahuviline, kes oli seadnud eesmärgiks saada kooli lõpetamisel
parimale füüsikule ettenähtud stipendium.
Koolipäeva lõpus tutvustas Mikael kooli loodusmuuseumit, mis
oma eksponaatide rohkusega annaks silmad ette paljudele „päris“ muuseumidele.
Ruumi- ja rahapuuduse tõttu on see kõik kuhjatud ühe õppehoone keldrikorrusele
ja leiab kasutamist ainult loodushuviliste õpilaste jaoks. Laiemal avalikkusel
jääb väärt väljapanek kahjuks nägemata.
Õhtul külastasime Mikaeliga üht lähedalasuvat rahvusparki ja
tegime väikese matka linnuvaatlustorni.
Reede 25. mai
Päev algas kell 8.10 Eriku füüsikatundidega. Tegemist
jällegi rühmatundidega samadel teemadel, mis eile ehk praktikumid hõõrdejõu ja
hõõrdeteguri kohta. Hiljem toimus veel 2 rühmatundi Periga. Teema jälle sama.
Lars ja Per on mõlemad töötanud RG-s u 20 aastat, kasutasid
sama töölehte. Lars laskis rohkem ise teha, kuid teoreetilise sissejuhatuse
tegi. Per tõi algul konkreetsema numbrilise näite. Lõpukatse veerehõõrdumisest
oli Peril demonstratsioon ühise aruteluga, täpsemalt, tema enda selgitusega
tahvlil. Lars lasi kõigil ise pusida.
Erik on töötanud RG-s 2 aastat. Tal oli oma tööleht, rohkem teoreetilisem-teaduslikum, veerehõõrdumist ei olnud. Teistel samas rohkem „põhikoolilikum“.
Mõnes rühmas sattusin mõne grupiga suhtlema, nt õpetasin, kuidas hõõrdejõu abil määrata massikeset ebaühtlase massijaotusega vardal; kas kahe dünamomeetri vastastikusel tõmbamisel nende näidud liituvad või mitte. Õpilased tulid õhinal kaasa.
Erik on töötanud RG-s 2 aastat. Tal oli oma tööleht, rohkem teoreetilisem-teaduslikum, veerehõõrdumist ei olnud. Teistel samas rohkem „põhikoolilikum“.
Mõnes rühmas sattusin mõne grupiga suhtlema, nt õpetasin, kuidas hõõrdejõu abil määrata massikeset ebaühtlase massijaotusega vardal; kas kahe dünamomeetri vastastikusel tõmbamisel nende näidud liituvad või mitte. Õpilased tulid õhinal kaasa.
Kord tundides on väga familiaarne. Õpetajaid kutsutakse
eesnime pidi. Õpilaste riietumine ja käitumine on väga vabad. Fikseerivat tunni
algusmomenti ei ole. Ei koolikellana ega õpetaja sümboolse tervitusena. Ühes
tunnis oli algul kohal 4 õpilast. Õpetaja käis 10 minutit ära ja otsis 16-liikmelise
rühma maja pealt kokku.
Suviselt soojade kevadilmadega liikusid nii õpilased kui õpetajad koolis lühikeste pükste ja t-särkidega. Igas klassis on mõned jäädavalt paigaldatud pesapalluri mütsiga tegelased. On nappides õlapaeltega särkides aga ka idamaiste pearättidega kurguni sisse pakitud tüdrukuid. Rassiline mitmekesisus on oluliselt laiem kui Eesti koolides.
Suviselt soojade kevadilmadega liikusid nii õpilased kui õpetajad koolis lühikeste pükste ja t-särkidega. Igas klassis on mõned jäädavalt paigaldatud pesapalluri mütsiga tegelased. On nappides õlapaeltega särkides aga ka idamaiste pearättidega kurguni sisse pakitud tüdrukuid. Rassiline mitmekesisus on oluliselt laiem kui Eesti koolides.
Laupäev 26.mai
Kodinad kokku ja kojusõit. Poliitreisilistel põhjustel
viibis lennuki start 2 tundi, aga ükskord jõudis ta ikkagi Tallinnasse!
Kõige suurem uba, mis sellest reisist välja koorus oli hea
ettekujutuse saamine Rootsi haridussüsteemist. Kindlasti andis mõtteainet ka
meretaguste kolleegide tundide külastamine. Isiklikult oli huvitav teada saada mõningaid
ajaloolisi fakte Rudbeckianska Gümnaasiumist ja hariduselu algusest Rootsis,
mis kaudselt seostuvad ka Rootsi kuningriigi koosseisu kuulunud Eesti ajalooga.
m.o.t.t.
1. Rudbeckianska Gümnaasium2. Kooli süda - läbi kolme korruse kõrguv fuajee
3.Füüsika praktikum Rudbeckianska Gümnaasiumis
4.Mikaeliga rahvuspargis
5. Västerasi vana- ...
6. ... ja kesklinn
7. Jänes koolimaja kõrval ...
8. ... ja natuke loomulikumas keskkonnas
9. Hanepojad koos vanematega Västerasi kesklinnas
10. Vaade rahvuspargi linnuvaatlustornist
11. Kooli loodusmuuseum, lõvi pealuu.
12. Tükike Eestist Võru lähistelt pärit tuumaraketist Stockholmi armeemuuseumis.
Rain Vellerind, Gustav Adolfi Gümnaasiumi füüsikaõpetaja
No comments:
Post a Comment