15.-19. mail 2017 viibisin Erasmus+ programmi raames töövarjuna Rootsis (Mölndali linnas), täpsemalt Toltorpsskolanis. Olin töövarjuks Toltorpsskolani lead teacher Ingrid Ahlènile ning külastasin nädala jooksul kõiki tema tunde, võtsin osa workshopist "Makerspace" ning vestlesin õpetajatega koolikorraldusest ja haridussüsteemist Rootsis.
Tutvustan pisut täpsemalt kooli, mida külastasin. Toltorpsskolanis õpivad õpilased 1.-5. klassini. Nende koolis on välja töötatud süsteem, et ühel lennul (nt 4.a + 4.b klass) on kolm klassijuhatajat, kes kõik annavad nendes klassides tunde. Õpetajad, kellega vestlesin, olid selle süsteemiga väga rahul ning plussidena toodi välja tihe omavaheline koostöö, üksteise toetamine ja probleemide efektiivne lahendamine.
Mulle väga meeldisid klassiruumid. Enamustes klassides olid lauad paigutatud gruppidena, mis võimaldasid teha erinevaid rühmatöid. Laudade juurde kuulusid kapid, kus igal lapsel oli nimeline isiklik sahtel, kuhu ta sai jätta õppevahendeid, et koolikott oleks kergem. Tundide pikkus oli keskmiselt 1h ja 20 minutit ning peaaegu kõik tunnid olid integreeritud (nt rootsi keel/loodusõpetus).
Väga avaldas ka muljet kooli IKT pool. Tundides kasutati väga palju SMART-tahvleid (interaktiivne tahvel), samuti olid igapäevases õppetöös iPadid olulisel kohal. Nt loodusõpetuses olid õpiku teemad seotud programmidega iPadis, mis võimaldas õpetajal pärast teema õppimist kontrollida laste teadmisi ning anda lisaülesandeid vastavalt õpilase võimekusele.
Minu Rootsis viibitud nädala jooksul tegelesid õpilased pikema projektiga ehk kirjutasid uurimistööd. Kõik õpilased olid jaganud oma tööd õpetajaga GoogleDrives ning tänu sellele sai pidevalt õpetaja jälgida, kuidas lapsel töö edeneb, samuti kirjutada juurde kommentaare ning juhtida tähelepanu kirjavigadele. See on kindlasti miski, mida kavatsen oma töös edaspidi kasutada.
Kooli juurde kuulus ka armas õueala ning lausa oma väike metsatukk, kus õpilased said vahetundide ajal mängida ja jalutada.
Kuna koolitunni pikkus oli keskmiselt 1h ja 20 minutit, seega iga vahetund kestis 20 minutit ning vahetunni veetsid kõik lapsed õues. Lõunapaus kestis 50 minutit, millest pool aega veedeti söömas ja pool aega jällegi õues.
Koolisööklas oli igal nädalal välja valitud üks köögivili, millest nädala jooksul valmistati erinevaid toite. Väga põnev viis tutvustada lastele mitmekülgset söögitegemist! Lisaks tavatoidule oli koolimenüüs ka rohkelt erinevaid salateid ning tõesti võib öelda, et iga lapse taldrikul oli midagi rohelist. Üllatav oli aga see, et menüüs leidub magustoitu vaid tähtpäevadel.
Teistest erinev päev oli õpetajate koolituspäev,
nimelt võtsin osa workshopist "Makerspace,"mis oli programmeerimiskoolitus. Koolitusel tutvustati erinevaid programmeerimiskeskkondi ning avastuskomplekte.
Paljud keskkonnad ning komplektid olid minu jaoks tuttavad (nt Makey Makey, Lego, Littlebit, Scratch), seega sain koolitusel kaasa rääkida ning meie kooli IKT poolt tutvustada. Rootsi õpetajatele tuli üllatuseks, et meie koolis alustavad õpilased juba 1. klassis arvutiklassis käimist ning meil on eraldi IKT ainekava.
Tänu sellele koolitusele tekkis ka koostööplaan, et vahetada kogemusi ja ideid IKT vallas.
Kokkuvõtteks saan öelda, et Erasmus+ programmi raames töövarjuks olemise kogemus oli igati positiivne ja õpetlik! Sain väga palju uusi ideid, mida oma tundides rakendada, samuti kohtusin toredate Rootsi kolleegidega, kellega koostööd teha. Jäin oma külaskäiguga väga rahule ning soovitan kõigil õpetajatel sellist võimalust kasutada.
Liis Seero
Gustav Adolfi Gümnaasiumi klassiõpetaja
No comments:
Post a Comment