Osalesin
8.05.2017-13.05.2017 Soomes Jõensuus „GET UP WITH NATURAL SCIENCES 2017“ koolitusel. Koolitus oli mõledud loodusainete
õpetajatele kõikides kooliastmetes. Koolituse keeleks oli inglise keel.
Koolitusel osalejad saabusid
8.mail erinevatesse Joensuu hotellidesse. Mina majutusin Sokos Kimmel
Hotellis ja olen selle hotelliga väga rahul. Eriti meeldis rikkalik hommikusöögi
valik. Enamik koolitusel osalejaid majutus samas hotellis, mis tegi koolituse
meeldivamaks, sest osaldes üksi omalt maalt ja teadmata, kes on teised
koolitatavad oli algul veidike kõhedust tekitav. Hotellis koos hommikusööki
nautides ja koos koolitusele jalutade tekkis mõnede koolitusel osalevate
õpetajatega tore sõpruskond.
Koolitusel osales 34 õpetajat üle euroopa. Näiteks olid õpetajad
Itaaliast, Portugalist, Hispaaniast, Rumeeniast, Poolast, Ungarist, Tsehhist,
Saksamaalt, Belgiast, Sloveeniast, Bulgaariast ja mina olin ainsana eestist.
Mõnelt maalt oli lausa samast koolist 2-4
õpetajat.
Teisel päeval 9.mai kohtusime hotelli ootesaalis, seal loeti meid
üle ning siis jalutasime kooli. Esmalt tutvustati meile kooli, mis oli väga esinduslik. Selles koolis oli
hiljuti tehtud juurdeehitus uue koolimaja näol, mille maksumus oli miljonites
eurodes. Uus koolimaja oli ühildatud vanema majaga, mis kõik oli väga korras ja
kaasaegselt sisustatud. Õpilastele oli loodud erinevaid kaasaegseid puhkamise
võimalusi koos ise toidu valmistamise, telekamängude mängimise
võimalusega, lesimisaladega, jõusaaliga, muusikaklassidega selle sõna kõige
kaasaegsemas tähenduses. Ei puudunud ka nii öelda „bändiruum“. Kõikjal valitses
kord, esemed olid terved ja õpilased käisid vahenditega ümber
heaperemehelikult.
Meile tehti selgeks, mis on meie peamine ülesanne sellel koolitusel.
Selleks oli osavõtt töötoana
teadusfestivalil „SciFest“ 11.05.17-13.05.17 (http://www.scifest.fi/),
mis toimus kahe päeva pärast ja oli kolme päevane üritus.
Koolis toimus esmalt tutvumine koolitusel osalejate vahel, seejärel läbi
aktiivmeetodite jagunesime gruppideks: füüsikud, keemikud, bioloogid ja
algõpetus koos loodusõpetuse ja inimeseõpetusega. Igasse gruppi mahtus mõni
bioloog ja geograaf. Mina valisin enda grupiks keemiaõpetajate grupi, kus
liikmetena oli 2 itaallast, üks ungarlane, 4 bulgaarlast, 2 portugaallast, 2
rumeenlast ja üks eestlane ehk mina.
Meil tuli enne kursusele tulemist välja mõlda mingid huvitavad katsed
õpilastele, mida on võimalik õpilastel endal kätega läbi teha. Selleks olid
õpetajad valmistunud.
Bulgaarlastel oli kodust kaasa võetud vulkaani mulaaž, mille sisemusse
pandi keemia katseseade, et vulkaan purskaks sisemusest tossu, mis saadi äädika
ja sooda kokku valamisel. Veel tegime me korrosiooni katset naeltega, kusjuures
õpilane pidi ise lihvpaberiga puhastama 3 rauast naela, seejörel asetama ühe
vasksulfaadi lahusesse paariks minutiks seisma. Samal ajal kattis õpilane teise
naela fooleumi kihiga ja valmistas kolme katseklaasi lahuses lahjast
soolhappest, punasest veresoolast ja veest, kusjuures õpilane pidi silma järgi
valama enam vähem sama koguse ette antud lahuseid kolme katseklaasi. See
tegevus meeldis õpilastele, samuti meeldis naelte puhastamine ja katmine. Seejärel, kui katseklaasid lahustega olid
ette valmistatud ja kolmas nael piisavalt seisnud vasksulfaadi lahuses, pidi
õpilane täpselt samaaegselt asetama kolm naela ette valmistatud lahusesse. Ka
see oli õpilastele põnev, et saada kolm naela täpselt samal ajal pandud
katseklaasidesse. Katse hakkas toimuma silmapilkselt, seega toimus koheselt ka
vestluse vormis toimunu selgitus ja analüüs. Füüsikud tegid erinevaid katseid,
kuid üks silmajäävaim oli katse õhupallidega. Õpilasele anti kaks õhupalli, üks
nendest oli alati musta värvi, teise värvus varieerus. Seejörel pandi üks
õhupall teise sisse, kord oli must välimine ja teine kord oli mus pall
sisemine. Seejärel puhuti õhupallid õhku täis nii, et sisemine õhupall ei olnud
vastu välimise palli seina. Täis puhutud õhupallide peale lasti laseriga kiir.
Kumb õhupall läheb esimesena katki ja miks laserkiire abil?
Bioloogidel oli huvi pakkuvamad kaks katset. Esimeses lasti neelata vett
katsealusel ja siis koheselt pandi kastutusvalmis stetoskoop ning see, kes just
jäi vett sai stetoskoobiga kuulata oma keha pinnalt, kuhu vesi just jõudnud on.
Algõpetusel oli huvipakkuvam katse nelja erineva meele kasutamisega.
Kolmandal päeval 10.mail kohtusime taas koolis ja püüdsime läbi viia
katseid, mida olime otsustanud järgmisel päeval noortega läbi viia. Peale katsetamist peaelõunal läksime
koos Joensuu suurde spordihalle „Joensuu Areena“ (http://www.joensuu.fi/joensuu-areena), kuhu viisime kohale
vahendid, panime üles töötua ja harjutasime läbiviimist. Samuti tegime kella
ajalise päevakava, et mis kell keegi millist katsetust noortega teeb. See
viimane oli vajalik selleks, et me saaksime ise samuti tutvuda teiste
töötubadega ja harida end ja viia häid ideid enda kooli.
Neljandal päeval 11.mail olime kohal Joensuu Areenal juba varakult ning
tegime viimased sättimised katsetuste osas. Algas meie põhiline katsetus
iseendaga, sest me olime erinevatest
euroopa riikidest erineva inglise keele tasemega erinevate harjumustega
õpilastega tegeleda. Põnevus oli kõigil sees. Me pidime arvestama soomlaste
tagasihoidlikusega, kuid siiski oskama läheneda nii, et meie eesmärk saaks
täidetud: esindada Erasmus projekti ja
Joensuu vastavat eduKarjala kooli, mis tegeleb õpirände korraldamisega (https://www.schooleducationgateway.eu/et/pub/latest.htm). Me käisime tutvumas teiste maade
väljapanekutega. Oli huvitav, et sellest ütitusest võtsid osa nii Soome
erinevate linnade ja koolide esindused kui ka Venemaa, eriti Sankt Peterburi,
erinevatest koolidest. Esindatud oli kaks Sankt Peterburi montsessoori pedakoogikat ja
waldorfpedagoogikat kasutavat kooli. Me tegime pilte ja osalesime peaaegu
kõigis teistes töötubades.
Viiendal päeval 12.mail toimus Joensuu Areenal pikk koolituspäev, mis
sarnanes eelmisega, kuid meis oli juba rohkem julgust ja teadmist, mida ja
kuidas peame toimina. Õhtul toimus koolituse auks pitsa söömine kõigile
osalejatele ja väike pidu, kusjuures ei puudunud ka vein. Inimesed vestlesid
oma maa koolidest ja koolisüsteemidest, vaidlesid ja tegid nalja
haridussüsteemi kitsaskohtade üle. Samuti räägiti isklikest kogemustest
õpetajana, suhtlemisest lapsevanematega ja õpilastega, palkadest, iskilikust
elust jne. Hotellis kasutasime õhtul basseini ja sauna.
Kuuendal päeval 13.mail toimus Joensuu Areenal samuti teadusfestival,
kuid see päev oli nö poolik päev. Tegevus oli meile teada ja me nautisime seda.
Peale seda, kui meie töötuba oli kokku pandud ja koristatud, läksime erinevate
gruppidena linna külastama. Mina liitusin poolakatega ja me külastasime mitut
Joensuu kirikut. Seejärel suundusime restorani sööma. Pean mainima, et noored
alla 35 eluaastat poolakad ei suuda rääkida vene keeles, seega oli meie
suhtluskeel taas inglise keel. Samal hommikul toimus laada taoline turg Joensuu
jõe ääres, mida me koos külastasime.
Seitsmendal päeval 14.mai toimus kojusõit Eestisse. Otsustasin enne
kursusele minekut, et ma lendan otselennuga Tallinnast Joensuusse ja tagasi,
vahemaandumisega küll Helsingis. Ma ei pidanud otsima erinevaid transpordi
keskuseid, seega ei pidanud ma töisest koolinädalast väsinuna ja ettevalmistuse
tuhinas ueks nädalaks veel transpordi lisamuredega tegelema.
Kas ma soovitan seda koolitust teistele? Jah
kindlasti. See andis mulle
teadmise, et ma sain hakkama täiesti üksi võõral maal võõras keeles nädal aega
suheldes. See oli väljakutset pakkuv ja ma teeks seda veelkord ehk olen valmis
minema edaspidi uutele koolitustele. Tuleb olla julge, ennast arendada
keeleliselt ja pidevalt ainealaselt.
Koolitsel sain kontakte õpetajatelt, kes soovivad teha koostööd Gustav
Adolfi Gümnaasiumiga (kool, kelle kaudu ma läksin koolitusele) edaspidiste
koolituste ja programmide saames.
Olen koolitusega rahul.
Mulle ei meeldinud, et bulgaarlased, kes olid küll väga sõbralikud, keda
oli 4 tükki keemikute rühmas, rääkisid vaid omavahel ja vaid bulgaaria keeles
ning nad ei kavatsenudki inglise keelt praktiseerida.
Ma oleks tahtnud sellelt koolituselt veel saada võimalust näha reaalseid
tunde koolis.
Mida ma sellelt koolituselt sain õpetajana? Loomulikult enesekindlust, julgust minna ja suhelda teiste maade õpetajatega. Teadusfestivalilt sain mitmeid huvitavaid mõtteid, konkreetseid katseid, mida jagan kolleegidega. Nägin, et ei punnitata digivahendite kasutamist seal, kus see pole vajalik., kuid alati toetatakse digivahendite kasutamist, kui selleks peaks mõte ja mõttekus olema.
See kursus avardas silmaringi, näitas, mis on Eesti koolis head ja mis vajaka. Näiteks Soome koolides on õpilased igas vahetunnis õues, ka talvel. Joensuu on väike linn, võrreldav Tartuga. Enamus õpilasi sõidab kooli jalgrattaga, ka talvel, sest siis kasutatakse naastrehve jalgratastel nagu ka teistel mootorsõidukitel. Õpilasi valvatakse õuesoleku ajal. Õpetajatele on loodud väga head töötamise ja ka puhkamise võimalused, seda ka vahetundides. Mingit stressirohket toidu järjekorras seismist söögivahetunnis ei ole õpetajatel.
Soovitan teistelgi minna ja mitte karta. Mitte karta võõrast keelt ja võõraid kolleege.
Tänan selle võimaluse eest osaleda Soomes Joensuus teadusfestivalil ja nimetatud koolitusel.
See kursus avardas silmaringi, näitas, mis on Eesti koolis head ja mis vajaka. Näiteks Soome koolides on õpilased igas vahetunnis õues, ka talvel. Joensuu on väike linn, võrreldav Tartuga. Enamus õpilasi sõidab kooli jalgrattaga, ka talvel, sest siis kasutatakse naastrehve jalgratastel nagu ka teistel mootorsõidukitel. Õpilasi valvatakse õuesoleku ajal. Õpetajatele on loodud väga head töötamise ja ka puhkamise võimalused, seda ka vahetundides. Mingit stressirohket toidu järjekorras seismist söögivahetunnis ei ole õpetajatel.
Soovitan teistelgi minna ja mitte karta. Mitte karta võõrast keelt ja võõraid kolleege.
Tänan selle võimaluse eest osaleda Soomes Joensuus teadusfestivalil ja nimetatud koolitusel.
Eesti oli esindatud teadusfestivalil. |
Euroopa riikide õpetajad valmistumas töötubadeks. |
Ńatuke füüsikat. |
Õpilased tegid ise kohvimasina. |
Grupipilt matkal. |
Vikerkaar katseklaasis. |
Kolleegid keemia õpitoast. |
Tagasiside andmine. |
Kolleeg Ungarist. |
Kolleeg Rumeeniast. |
Kolleegid Rumeeniast ja Portugalist keemia katsetulemusi imetlemas. |
Korrosiooni katse. |
Kuidas metsas puhast vett saada? |
Kuidas tuld teha? |
Õpilased teevad vikerkaare katseklaasi. |
Kursuse tunnistuse saamine. |
Loeng enne teadusfestivali. |
Loengu läbiviija. |
Spordihall on seatud valmis teadusfestivali jaoks. |
Toidupüramiidi õppimine. |
Joensuu maskott, kursuse juhendaja ja õpetajad erinevatest Euroopa riikidest. |
Lilian Kippasto keemia töölaua juures. |
No comments:
Post a Comment