2016. aasta märtsis avanes võimalus
osaleda Inglismaal koolitusel “Effective use of Technology in Teaching”.
Soovisin minna just Inglismaale, et kuulda ja õppida inglise keelt selle
loomulikus keskkonnas ja olla kursis kaasaegsete võimalustega tehnoloogia
kasutamiseks õppetöös.
Koolitus toimus Skarborough’s, mis asub
Inglismaa kirdeosas ja on väike armas linnake mere ääres, ajaloolise ning
huvitava ajalooga vanalinnaga.
Angloland Academy of English, kes oli
koolituse korraldaja, on väga tunnustatud keeltekool ja sinna tulevad õppima
inimesed üle kogu Euroopa. Huvitav oli see, et õppegrupid vahetusid iga kahe
päeva järel. See andis huvitava kogemuse erinevate rahvustega suhtlemisel.
Esimesel päeval oli koos araablastega, seejärel koos taiwanlastega.
Huvitav on see, et ka araablased
suhtlevad omavahel inglise keeles ja täiesti vabatahtlikult kui mingeid omi asju
arutavad, siis ikkagi püüavad inglise keeles rääkida. Tavalised inimesed
räägivad ikka omavahel oma keeles, aga nemad tõesti püüavad. See mõjub väga
motiveerivalt ja näitab nende tahet ja töökust. Ka vahetunnis on meil nina
töölehel ja arutavad veel viimast tunniteemat ja õpivad sõnu. Absoluutselt
hämmastav sihikindlus. Ma ei jõua ära imestada. Noh natuke olen ka püüdnud neid
jäljendada selles osas.
Araablastest kolleegid keeletunnis |
See andis hea tunnetuse ja kogemuse
erinevate rahvaste ja kultuuridega suhtlemisel nii kultuurilisest kui
keelelisest aspektist. Kursusel osalenute keeletase oli väga erinev. Oli päris
algajaid, kellest oli päris raske aru saada ja oli ka selliseid, kelle tase oli
väga hea.
Koolitajad olid ülimalt
professionaalsed ja suurte kogemustega ning oskasid suhestuda erinevate
rahvaste ja kultuuridega.
Koolituse vormid varieerusid, olid
grupitööd, filmide analüüsimine ja teooria-tunnid, mis olid omavahel osavalt
kombineeritud. Iga kursuslane tegi enda maa kohta ettekande, mille kohta
toimusid arutelud ja sellise õppevormi kaudu oli lõimitud keele õppimine kokku
erinevate rahvaste kultuuride tundmaõppimisega.
Eriliselt hakkasid silma uue
tehnoloogiaga digitaalsed tahvlid, mis andis mulle kindlust ja soovi ka need
enda koolis kindlasti kasutusele võtta. Kaasaegse integratiivse õppevahendina
oli see tahvel muljetavaldav. Programmid ja kasutusmugavus olid
muljetavaldavad. IT-alased lahendused on avaramad ja kasutajamugavus on
loogiline, puudub videoprojektori vajadus, ekraani pilt on selge ja
puutetundlik, muutes õpetaja töö efektiivsemaks ja mugavamaks.
Koolitaja Dan tutvustamas uudse tehnoloogiaga nutitahvlit |
Ööbisin 15 minuti jalutuskäigu kaugusel
koolist, ühes vanas hotellis. Huvitav oli see, et vana Inglismaa paistis igalt
poolt välja, kõik oli suursugune, kuid vanamoeline. Mõiste vana-Inglismaa tuli
seal väga selgelt esile. Hotell oli
suurepäraselt kena koha peal - kõrgus mere kohal hunnitu vaatega kaugusse ja
sadamale.
Mu päevad nägid välja
nii, et kell 6 teen jooksutiiru fantastiline merekallas ja maastik -
muinasjutt, vana Inglismaa viikingitega peetud lahingute tandrid. Kell 9
algavad tunnid ja kestavad k 16ni. 13-14 lõuna. Viimane tund on 1:1
personaalne. Õpetajad on väga toredad ja empaatiavõimelised. Eriti hr Dan, kes
on kohe ekstraklass. Täna individuaaltunnis pani ta mind rääkima detailselt
Eesti taasiseseisvumisest. Kusjuures teda ennast ka huvitas, et kuidas kõik oli.
Ja siis NSVL armees teenimise aeg. No tema jaoks olin nagu ilmutus, et
selliseid asju olen kogenud ja mul oli ka huvitav enda kogemust võõras keeles
jagada. Aga teda tõesti huvitas ka. Ja
see teebki ühest õpetajast ÕPETAJA. Õpetaja andis ka täpset tagasisidet,
millised keeleoskused vajavad enim parandamist
(grammatika ja sõnavara) ja millised on paremal tasemel. Eelkõige olen
saanud juurde julgust inglise keeles suhtlemisel.
Vaade merele hommikujooksult |
Üks õppepäev toimus väljasõiduna Yorki
linna, kus oli Inglismaa raudteemuuseum, huvitav linnamüür ja ekskursioon
linnas. Selle piirkonna inglise keele aktsent oli väga eriline ja “raiuv”, mis
oli sellele paikkonnale iseloomulik ning õpetajad juhtisid sellele väga hästi
tähelepanu. Yorki ja Skarborough keele eripärad olid silmatorkavad ja
erisugused ning tavalistest inimestest oli raske aru saada, kuna hääldus ei
olnud harjumuspärane. See oli päris tõsine väljakutse.
Nädalavahetusel, kui oli vaba aeg, sõitsin Edingtoni külla Robin Wilsoni perele - kirikurahvas, kes meie koolile oreli kinkisid. Olin seal väga oodatud ja läksin ka suure südamesoojusega. Toredad inimesed ja väga suure südamega. Sain neid veidikenegi tänada ja austada.
Sain ka inspiratsiooni ühe meie koolitaja Sadie Parker’i kutsumiseks Eestisse ning see saigi teoks juba maikuus 2016.
Sadie Parker tegi nädalapikkuse inglise keele koolituse meie inglise keele
õpetajatele ja avatud tunde ka õpilastele.
Tunnen, et absoluutselt
võõras keskkonnas ÜKSI toimetamine oli väga arendav. Tänan kooli arendusjuhti
Kerli Koppelit perfektselt hästi ettevalmistatud korralduse eest, mida adusin
tegelikkuses alles siis, kui olin kohale jõudnud - alates igasugustest
ümberistumistest (rongidega lihtne ja kõik laabus) kuni koolini, kes mind ootas
ja hästi vastu võttis. Tundsin, et olen tõesti oodatud ja soovitan ka teistele
kolleegidele taolistel koolitustel osaleda. Ühtlasi soodustan ka edaspidi enda
kooli õpetajate täiendkoolitusi, sest mõistan, kui oluline on olla kursis mujal
toimuvaga ja integreerida parimat välismaist praktikat ka enda kooli
õppekavasse ning koolikeskkonna kujundamisse.
Hendrik Agur
Gustav Adolfi
Gümnaasiumi direktor
No comments:
Post a Comment