Thursday, July 27, 2017

Inglismaal Erasmus + koolitusel “Effective use of Technology in Teaching”

2016. aasta märtsis avanes võimalus osaleda Inglismaal koolitusel “Effective use of Technology in Teaching”. Soovisin minna just Inglismaale, et kuulda ja õppida inglise keelt selle loomulikus keskkonnas ja olla kursis kaasaegsete võimalustega tehnoloogia kasutamiseks õppetöös.
Koolitus toimus Skarborough’s, mis asub Inglismaa kirdeosas ja on väike armas linnake mere ääres, ajaloolise ning huvitava ajalooga vanalinnaga.
Angloland Academy of English, kes oli koolituse korraldaja, on väga tunnustatud keeltekool ja sinna tulevad õppima inimesed üle kogu Euroopa. Huvitav oli see, et õppegrupid vahetusid iga kahe päeva järel. See andis huvitava kogemuse erinevate rahvustega suhtlemisel. Esimesel päeval oli koos araablastega, seejärel koos taiwanlastega.
Huvitav on see, et ka araablased suhtlevad omavahel inglise keeles ja täiesti vabatahtlikult kui mingeid omi asju arutavad, siis ikkagi püüavad inglise keeles rääkida. Tavalised inimesed räägivad ikka omavahel oma keeles, aga nemad tõesti püüavad. See mõjub väga motiveerivalt ja näitab nende tahet ja töökust. Ka vahetunnis on meil nina töölehel ja arutavad veel viimast tunniteemat ja õpivad sõnu. Absoluutselt hämmastav sihikindlus. Ma ei jõua ära imestada. Noh natuke olen ka püüdnud neid jäljendada selles osas.

Araablastest kolleegid keeletunnis
See andis hea tunnetuse ja kogemuse erinevate rahvaste ja kultuuridega suhtlemisel nii kultuurilisest kui keelelisest aspektist. Kursusel osalenute keeletase oli väga erinev. Oli päris algajaid, kellest oli päris raske aru saada ja oli ka selliseid, kelle tase oli väga hea.
Koolitajad olid ülimalt professionaalsed ja suurte kogemustega ning oskasid suhestuda erinevate rahvaste ja kultuuridega.
Koolituse vormid varieerusid, olid grupitööd, filmide analüüsimine ja teooria-tunnid, mis olid omavahel osavalt kombineeritud. Iga kursuslane tegi enda maa kohta ettekande, mille kohta toimusid arutelud ja sellise õppevormi kaudu oli lõimitud keele õppimine kokku erinevate rahvaste kultuuride tundmaõppimisega.
Eriliselt hakkasid silma uue tehnoloogiaga digitaalsed tahvlid, mis andis mulle kindlust ja soovi ka need enda koolis kindlasti kasutusele võtta. Kaasaegse integratiivse õppevahendina oli see tahvel muljetavaldav. Programmid ja kasutusmugavus olid muljetavaldavad. IT-alased lahendused on avaramad ja kasutajamugavus on loogiline, puudub videoprojektori vajadus, ekraani pilt on selge ja puutetundlik, muutes õpetaja töö efektiivsemaks ja mugavamaks.

Koolitaja Dan tutvustamas uudse tehnoloogiaga nutitahvlit
Ööbisin 15 minuti jalutuskäigu kaugusel koolist, ühes vanas hotellis. Huvitav oli see, et vana Inglismaa paistis igalt poolt välja, kõik oli suursugune, kuid vanamoeline. Mõiste vana-Inglismaa tuli seal väga selgelt esile. Hotell oli suurepäraselt kena koha peal - kõrgus mere kohal hunnitu vaatega kaugusse ja sadamale.

Mu päevad nägid välja nii, et kell 6 teen jooksutiiru fantastiline merekallas ja maastik - muinasjutt, vana Inglismaa viikingitega peetud lahingute tandrid. Kell 9 algavad tunnid ja kestavad k 16ni. 13-14 lõuna. Viimane tund on 1:1 personaalne. Õpetajad on väga toredad ja empaatiavõimelised. Eriti hr Dan, kes on kohe ekstraklass. Täna individuaaltunnis pani ta mind rääkima detailselt Eesti taasiseseisvumisest. Kusjuures teda ennast ka huvitas, et kuidas kõik oli. Ja siis NSVL armees teenimise aeg. No tema jaoks olin nagu ilmutus, et selliseid asju olen kogenud ja mul oli ka huvitav enda kogemust võõras keeles jagada.  Aga teda tõesti huvitas ka. Ja see teebki ühest õpetajast ÕPETAJA. Õpetaja andis ka täpset tagasisidet, millised keeleoskused vajavad enim parandamist  (grammatika ja sõnavara) ja millised on paremal tasemel. Eelkõige olen saanud juurde julgust inglise keeles suhtlemisel.

Vaade merele hommikujooksult
Üks õppepäev toimus väljasõiduna Yorki linna, kus oli Inglismaa raudteemuuseum, huvitav linnamüür ja ekskursioon linnas. Selle piirkonna inglise keele aktsent oli väga eriline ja “raiuv”, mis oli sellele paikkonnale iseloomulik ning õpetajad juhtisid sellele väga hästi tähelepanu. Yorki ja Skarborough keele eripärad olid silmatorkavad ja erisugused ning tavalistest inimestest oli raske aru saada, kuna hääldus ei olnud harjumuspärane. See oli päris tõsine väljakutse.

Nädalavahetusel, kui oli vaba aeg, sõitsin Edingtoni külla Robin Wilsoni perele - kirikurahvas, kes meie koolile oreli kinkisid. Olin seal väga oodatud ja läksin ka suure südamesoojusega. Toredad inimesed ja väga suure südamega. Sain neid veidikenegi tänada ja austada.

Sain ka inspiratsiooni ühe meie koolitaja Sadie Parker’i kutsumiseks Eestisse ning see saigi teoks juba maikuus 2016. Sadie Parker tegi nädalapikkuse inglise keele koolituse meie inglise keele õpetajatele ja avatud tunde ka õpilastele. 

Tunnen, et absoluutselt võõras keskkonnas ÜKSI toimetamine oli väga arendav. Tänan kooli arendusjuhti Kerli Koppelit perfektselt hästi ettevalmistatud korralduse eest, mida adusin tegelikkuses alles siis, kui olin kohale jõudnud - alates igasugustest ümberistumistest (rongidega lihtne ja kõik laabus) kuni koolini, kes mind ootas ja hästi vastu võttis. Tundsin, et olen tõesti oodatud ja soovitan ka teistele kolleegidele taolistel koolitustel osaleda. Ühtlasi soodustan ka edaspidi enda kooli õpetajate täiendkoolitusi, sest mõistan, kui oluline on olla kursis mujal toimuvaga ja integreerida parimat välismaist praktikat ka enda kooli õppekavasse ning koolikeskkonna kujundamisse.

Hendrik Agur
Gustav Adolfi Gümnaasiumi direktor


No comments:

Post a Comment